Tikriausiai ne vienam viešėjusiam užsienyje teko pastebėti knygynuose, mugėse, prekybos centruose ir labdaros renginiuose įvairiausius „daikčiukus“ pažymėtus rožinio kaspino ženklu. Lietuvoje tokia forma surinkti lėšas kovai su krūties vėžiu dar visai nauja, tačiau užsienyje žinoma jau kelis dešimtmečius.
Jums tikriausiai kyla klausimas, kur ir kaip panaudojami pinigai, jeigu Jūs tokią prekę nusiperkate. Norime Jums papasakoti apie amerikiečių patirtį ir Lietuvoje tik prasidedančias tokias akcijas.
Rožinio kaspino istorija
Rožinio kaspino idėja kilo kelioms organizacijoms JAV, kurios dirbo krūties vėžio prevencijos, gydymo ir paramos srityje. Raudonas kaspinas, kuris reiškia paramą AIDS ligoniams, atsirado pirmiau. Manoma, kad rožinio kaspino simbolis pirmą kartą panaudotas 1980 metais Suzan G.Komen vadovaujamoje besigydančių krūties vėžį organizacijoje. „Ne visada galėdavome žodžiais pasakyti „krūties vėžys“,“ - sako šios grupės viceprezidentė rinkodarai Katrina McGhee.
Dar prieš Suzan G. Komen, kaspino - kaip kovos prieš krūties vėžį simbolio tradicija kilo aštuntame dešimtmetyje taip pat JAV, kuomet 68 metų Charlotte Haley, kurios duktė, sesuo ir močiutė sirgo krūties vėžiu, ėmė gaminti persiko spalvos kaspinėlius ir platinti juos prekybos centruose. Prie kaspinėlių buvo pritvirtintas užrašas: „Nacionalinio vėžio instituto metinis biudžetas – 1,8 bilijonai dolerių, tačiau tik 5 procentai jų skiriami vėžio prevencijai. Įsisekite šį kaspinėlį ir taip priverskite įstatymų kūrėjus bei Ameriką susimąstyti“.
Vėliau kaspino idėja kilo ir legendinei kosmetikos „Estee Lauder“ palikuonei Evelyn Lauder, kuri pati tik neseniai buvo laimėjusi savo asmeninį mūšį su krūties vėžiu. Keletą metų trukę ginčai su pirmojo persikų spalvos kaspino autore Charlotte Haley baigėsi išmintingu teisininkų sprendimu - kaspinas turi būti kitos spalvos, tuomet ir baigsis visi ginčai dėl autorystės. E. Lauder nutarė, kad rožinė spalva labiausiai atitiks kovos prieš krūties vėžį idėją - tai moteriškumo, gyvybingumo, optimizmo, sveikatos spalva, ji turi raminamąjį poveikį ir mažina stresą. Vienu žodžiu rožinė spalva – visiškai vėžio priešingybė, moteriškumo triumfas prieš mirties šešėlį. Rožiniai kaspinai ėmė puošti „Estee Lauder“ produkciją, o į kovai prieš krūties vėžį skirtus fondus byrėjo gausios aukos, surinktos pardavus kaspinus. Netrukus ir kiti verslo banginiai užsikrėtė rožinio kaspino idėja, taip paleisdami į pasaulį rožinio kaspino virusą.
Rožinis kaspinas ypač išpopuliarėjo per įvairias kampanijas, o kadangi šis ženklas neturi autorinių teisių, gali būti naudojamas bet kur ir bet kada, todėl ir kyla klausimų apie labdaros teisėtumus ir apie tai, kaip panaudojami šio ženklo pagalba surinkti pinigai. Amerikiečiai ragina atidžiai išsiklausinėti, kam ir kiek bus skiriama lėšų nuo jūsų nupirktos prekės. O kaip yra Lietuvoje? Apie tai kalbamės su Erika Umbrasaite, „Rožinio kaspino draugijos" įkūrėja.
- Kaip manote, ar tokios akcijos Lietuvoje pasiteisins?
Erika: Spalis tradiciškai jau tapęs kovos su krūties vėžiu mėnesiu. Kasmet šį mėnesį skirtingose pasaulio šalyse rengiami rožiniai labdaros vakarai, aukcionai, eitynės prieš krūties vėžį, parduodama speciali rožinė atributika bei įvairiais būdais renkamos lėšos kovos su vėžiu projektams finansuoti. Džiaugiuosi, kad ši tradicija vis labiau prigyja ir Lietuvoje. Tokių akcijų metu svarbu ne tiek pats faktas, kad yra kaupiamos lėšos įvairioms akcijoms prieš krūties vėžį, bet ir atkreipiamas visos visuomenės dėmesys tiek į pačią ligą, ja sergančius žmones, primenama sveikoms moterims rūpintis savimi, o kartu išreiškiamas ir solidarumas su tomis moterimis, kurios šiuo metu serga. „Rožinės geišos“ akcijos metu surinktas lėšas skirsime tolimesniam visuomenės infomavimui apie krūties vėžį, gyvenimą su šia liga bei galimas ligos prevencijos priemones.
- Kuri pusė tokių akcijų Jums yra svarbesnė - surenkamos lėšos, ar pats procesas, kada kalbama apie krūties vežį, reikalingą paramą ligonėms ar naujiems tyrimams?
Erika: Rožinio kaspino draugijai daug svarbesnis faktas yra tai, kad viešai kalbama apie šią ligą, gyvenimą su ja, sveikosios moterys skatinamos tikrintis ir rūpintis savimi. Be to, labai svarbu yra ir visuomenės tolerancija bei solidarumas su sergančiomis moterimis. Neslėpsime, jog ši liga Lietuva vis dar yra savotiškas tabu, todėl moterims, susiduriančioms su ja, reikia kovoti ne tik su pačia liga, bet ir su tam tikra stigma visuomenėje. Kai aš pati buvau ką tik pasveikusi po ligos ir ėjau Niujorko gatvėmis spalio mėnesį, kiekvienas sutiktas žmogus, kuris segėjo rožinio kaspino ženkla, man atrodė kaip mano kovos su vėžiu bendražygis, mano artimas draugas, jaučiau šių nepažįstamų žmonių palaikymą ir jaučiausi daug drąsiau. Manau, kad visuomenės informavimas ir solidarumas yra stiprioji tokių akcijų pusė.
- Kur keliauja surinkti pinigai?
Erika: Rožinės geišos akcijos metu surinkti pinigai bus skirti visuomenės informavimui. Lapkričio 5 d. Vilniaus "Lėlės" teatre įvyks spektaklio „Vienos krūties istorija" (sukurtą pagal to paties pavadinimo mano autobiografinę knygą), kuriame atskleidžiamas jaunos moters sergančios šia klastinga liga gyvenimas, premjera. Už akcijos metu surinktas lėšas šį spektaklį nemokamai parodysime daugiau nei 200-ams moterų. Tikimės pakviesti ne tik su liga susidūrusias moteris. Norėtumėme, kad spektaklį pamatytų kuo daugiau mokytojų - šios kilnios profesijos moterys galėtų tapti mūsų žinios nešėjomis apie tai, kad vėžys - tai dar ne mirties nuosprendis, kad galima su juo kovoti ir kaip rasti jėgų šiai kovai.
- Kaip atskirti tikrasias akcijas nuo tų, kuriomis siekiama tik pasipelnyti?
Erika: Rožinio kaspino draugijos narės miega ramiai, nes jų sąžinė švari:) O kaip atskirti tikrąsias akcijas nuo netikrųjų. Visų pirma, manau, kad tai organizatorių sąžinės reikalas. Kitas svarbus aspektas, kokia išlaidų eilutė tokių akcijų metu tenka administravimui ir reklamos išlaidoms - jeigu jos yra didesnės už surenkamą paramos sumą, tuomet galime kelti klausimą apie tokių akcijų nuoširdumą. Iki šiol rengtos rožinio kaspino draugijos akcijos neturi jokių administracinių išlaidų, reklamai pasitelkiami partneriai, kurie suteikia reklaminį plotą nemokamai arba su 90 procentų nuolaida. Rožinio kaspino ženklas kai kuriose šalyse, pvz., Švedijoje yra patentuotas. Bet mano asmenine nuomone, kaip galima patentuoti kovos prieš klastingą ligą simbolį? Ar tai etiška? Ar mes galime būti ramūs, kad šį ženklą patentavusios organizacijos elgtis su juo sąžiningai ir nesitikės iš jo pasipelnyti. Kitas svarbus aspektas: manau, kad kovoje prieš vėžį tinka visos priemonės (čia kaip meilėje ir kare:)) Be to, tai tokia didelė problema, kad veiklos užteks visiems.
© Įveikligą.lt
Skaitykite daugiau: